"Sketchnoting w moim zeszycie", czyli innowacja edukacyjna z MYŚLENIA WIZUALNEGO

"Sketchnoting w moim zeszycie", czyli innowacja edukacyjna z MYŚLENIA WIZUALNEGO

Innowacja edukacyjna z myślenia wizualnego.

Myślenie wizualne w edukacji? Czy twoi uczniowie potrafią uczyć się ze swoich notatek i zeszytów? Czy potrafią odszukać w zeszycie treści przywoływane przez ciebie których uczyłeś ich kilka lekcji temu? Moi niestety nie… 

Taki stan rzeczy był w dużej mierze powodem dla którego zaczęłam się interesować myśleniem wizualnym w edukacji. To dlatego chwyciłam za mazaki i zaczęłam tworzyć swoje pierwsze rysunki, sketchnotki i notatki wizualne.

Na facebooku odnalazłam grupę MYŚLOGRAFIA stworzoną przez Agatę Baj i przepadłam…

Już wcześniej szukając ciągle nowych rozwiązań dydaktycznych zauważyłam, że trudne zagadnienia gramatyczne są łatwiej przyswajane przez uczniów jeśli przedstawione są w sposób obrazkowy, schematyczny, z użyciem koloru czy ikon.  Widząc zainteresowanie uczniów tą techniką usprawniania uczenia się, oraz widząc realne efekty jakie notatki rysunkowe przynoszą jeśli chodzi o koncentrację uwagi, zainteresowanie tematem, lepszym zrozumieniem przyswajanych treści, chciałabym pomóc uczniom doskonalić techniki myślenia wizualnego i notatki wizualnej.

To właśnie dlatego powstała innowacja „Sketchnoting w moim zeszycie”.

Głównymi celami pracy na innowacyjnych zajęciach było:

– zapoznanie uczniów z elementami myślenia wizualnego, z zasadami tworzenia notatek, nabycie umiejętności rysunkowych,

– przekonanie uczniów do wykorzystywania myślenia wizualnego w tworzeniu WŁASNYCH notatek, zapisków, plakatów, projektów, prac wytwórczych ,

– wdrożenie do SAMODZIELNEGO tworzenia notatek, a co za tym idzie, wdrożenie do syntetyzowania, klaryfikowania treści, samodzielnego notowania przy jednoczesnym uczeniu się nowego materiału.

Czy warto?

Warto!!!!!

Zeszyty uczniów którzy uczęszczali na zajęcia „Sketchnoting w moim zeszycie” zmieniły się ogromnie. Linearne notowanie poszło w kąt. W zeszytach pojawiły się schematy, proste ikony rysunki, pełno jest koloru… Już nie słyszę pytań typu: „Czy to wszystko mamy przepisywać?”. To uczeń podejmuje decyzję co musi zapisać, czego z danego tematu nie wie, co jest warte zanotowania.

Notatki moich uczniów możesz zobaczyć tutaj: NOTATKI UCZNIOWSKIE

Więcej o myśleniu wizualnym w edukacji.

Notatka uczniowska


Pozdrawiają eduNOTATKI
Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.